3 tips om de moed te vinden zichtbaar te worden en te blijven

Zichtbaar worden. Jezelf tonen en dus letterlijk het gezicht worden van je onderneming.

Het moet wel één van de moeilijkste dingen zijn waar heel wat solo-ondernemers mee struggelen.

Ik durf zelfs te stellen dat dit voor zo goed als alle ondernemers een drempel is om overheen te stappen.

Steek eens even je hand op als dat voor jou ook zo is. 🙋‍♀️

(zit je nu net in de trein dan is een subtiel gebaar met je wijsvinger ook oké 😉)

 

Voor mij was dat niet anders.

Van het meest verlegen meisje van de klas tot stem- en spreekcoach met foto’s en video’s all over haar social mediakanalen… Dat proces verliep niet van vandaag op morgen.

 

Als ook jij er niet voor staat te springen om jezelf te tonen op een podium, op een foto of in een video, dan ben je dus zeker niet alleen. #Ifeelyou

 

Je zou misschien het liefst van alles in jouw anonieme werkruimte jouw ding doen zonder al te veel tralala en hoempapa.

 

Alleen kan je je tegenwoordig nog moeilijk verstoppen achter een logo of een fancy bedrijfsnaam. Zeker als solo-ondernemer.

 

Mensen kopen namelijk van mensen.

 

Jouw potentiële klanten willen dus weten wie het gezicht is achter de naam of het logo en vooral ook welk verhaal daarachter achter steekt.

Net zoals jij bij de zoektocht naar een nieuwe boekhouder, sportcoach, kinesist of yogaleraar al eens gaat googelen op zoek naar, al dan niet bewegend, beeldmateriaal, zoeken jouw ideale klanten naar jou.

 

Kortom, net als jij gaan ze onderzoek uit.

🔎 Wie kan mij het beste helpen?

🔎 Wie vertrouw ik?

🔎 En vooral wie vind ik leuk?

 

via GIPHY

 

Misschien probeer je het idee nu nog wat te verdringen, maar zichtbaarheid is een noodzaak om gevonden te worden door klanten.

 

Ik heb ook goed nieuws!

 

Het moeilijkste aan zichtbaar worden of jezelf tonen is letterlijk die aller aller allereerste stap.

Namelijk de klik maken in je hoofd, die denkbeeldige knop omdraaien of de knoop doorhakken en tegen jezelf zeggen: “Ik wil zichtbaarder worden!”

 

Kortom het is het maken van de beslissing die het allermoeilijkste is.

 

Eens jij die beslissing genomen hebt, gaat de rest vanzelf.

 

Alle informatie of content die jij kan delen zit namelijk al klaar in je hoofd en met een computer of smartphone kom je al een heel eind om jouw boodschap met de nodige beelden te verspreiden.

 

En nee, geloof het van een digibeet die ooit haar laptop vermoordde, de dag van vandaag is dat echt niet moeilijk.

 

Het enige wat nog moet gebeuren is die waardevolle expertise van jou er op een strategische en gestructureerde manier te laten uitkomen.

 

Maar waarom zijn mensen toch zo bang om zichzelf te tonen en boven de massa uit te gaan steken?

 

 

Mensen zijn er als de dood voor om negatieve kritiek te krijgen. Om als ‘onnozel’, ‘onprofessioneel’, ‘stom’ of ‘belachelijk’ over te komen. We zijn bang voor een mogelijk afwijzing.  We zijn bang dat mensen ons (openlijk) niet leuk zullen vinden.

 

“Oh nee, wat zullen mijn familie en vrienden wel niet denken als ik regelmatig mijn hoofd op het internet gooi?!”

 

Ik durf te wedden dat dit bij menig nog virtueel onzichtbare solo-ondernemer door het hoofd spookt.

 

Gek trouwens hoe we er altijd vanuit gaan dat anderen slecht over ons denken.

 

Wie zegt trouwens dat je vrienden en familie daar iets negatiefs over denken? Misschien steunen ze je wel keihard…

 

We hebben ook schrik dat niemand geïnteresseerd zal zijn in wat we te zeggen hebben en verstoppen ons al eens achter de “Ach, het is al zo vaak gezegd. Waarom moet ik het nu ook nog eens gaan zeggen”-gedachte.

 

Herkenbaar?

 

De grootste drempel om zichtbaar te worden en dus letterlijk het gezicht van je onderneming te worden, is angst gekruid met een ietsiepietsie te weinig zelfvertrouwen.

 

Laat ons die gedachten, of zullen we het excuses noemen, die we aanhalen eens door een andere bril bekijken:

 

 

➡ Het is leuk als je je gesteund voelt door je vrienden en familie, maar als dat niet zo is, weet dan dat zij niet jouw klanten zullen zijn. Zij zijn niet diegene waarvoor jij je onderneming opgestart hebt. Zij zijn niet diegene waarvoor je opleidingen gevolgd hebt en die je wil helpen met jouw aanbod. Jouw vrienden en familie zijn NIET jouw ideale klanten en zullen dus ook niet jouw rekeningen betalen.

 

➡ Zal iedereen geïnteresseerd zijn in wat je doet? Hell no!

Jij hebt je onderneming opgericht vanuit een missie om een bepaalde groep mensen te helpen met jouw expertise en aanbod. Stel dat jij jonge ouders wil helpen in het omgaan met hun huilbaby, dan zal jouw zestigjarige buurman helemaal niet geïnteresseerd zijn in wat jij te vertellen hebt. En so what? Hij is niet jouw ideale klant.

 

Daar moet je dus helemaal niet van wakker liggen. Er zijn daarentegen heeeeel veel jonge ouders die op dit eigenste moment met hun handen in hun haar zitten omdat ze hun huilbaby niet gesust krijgen en er zelf onderdoor dreigen te gaan. Mensen die niet interessant vinden wat jij te vertellen hebt, zijn NIET jouw ideale klanten. Er zijn daarentegen wel mensen die snakken naar jouw expertise en hulp.

 

➡ “Mijn concurrenten hebben al zoveel gezegd en gedeeld, heeft het dan nog wel zin dat ik dat ook ga doen?”

Euh… Ja!

Zou jij serieus jouw potentiële klanten doorverwijzen naar de concurrentie omdat jij het even lastig vindt om tevoorschijn te komen?

Het grote verschil tussen jouw en jouw concullega’s ben jijzelf.

Jij bent een unieke cocktail aan kennis, expertise, ervaringen en persoonlijkheid. Niemand heeft diezelfde cocktail.

Laat jezelf zien, zodat jou klanten voor JOUW kunnen kiezen.

 

Wil je aan de slag met video’s? Klik hier

 

Jij startte jouw onderneming vanuit een passie of een nood om hulp te bieden van daaruit kan jij met jouw kennis, tools en expertise voor anderen het verschil maken. Met je onderneming creëerde je zelf een platform om een verschil te maken. Waarom zou je daar niet voluit voor gaan? Ja, ook me je gezicht.

 

De mensen die jij kan helpen, die je blij kan maken, die matchen met jou en jouw beeld van je ideale klant dát zijn de personen die belangrijk zijn.

 

Wist je trouwens dat zij ook echt op zoek zijn naar jou?

Ze schuimen zoekmachines af op zoek naar de informatie die jij gewoon in je hoofd hebt zitten.

Ze typen letterlijk vragen in zoekvensters waar jij een antwoord op kan geven.

 

 

Jouw ideale klant wacht op jou om tevoorschijn te komen.

 

Dus heb geen schrik dat niemand geïnteresseerd zal zijn.

Dat is pure larie.

 

Jouw droomklanten hebben jou nodig.

 

Ze zoeken jou.

Ze willen je leren kennen.

Ze willen aftoetsen of je te vertrouwen bent.

Ze willen dat jij hen helpt met jouw aanbod en expertise.

 

Reik hen dus die hand.

 

De expertise die je kan delen die zit al in je hoofd. Het belangrijkste wat jij moet doen is tevoorschijn komen en consequent blijven verschijnen.

 

En, ik weet ik val in herhaling, die eerste stap of het nemen van de beslissing om zichtbaar te worden is de moeilijkste.

Zodra je die drempel over bent, is het een kwestie van die waardevolle kennis van jou eruit te laten komen.

 

Simple comme bonjour.

 

Zin gekregen om video’s te maken? Klik hier

 

Ik help jou graag om die grote drempel wat makkelijker te maken om te nemen in 3 kleine stapjes:

1. ‘Knowledge is strentgh’ 💪

 

Hoe beter jij weet wat je te wachten staat, hoe minder eng het wordt. Wil jij dus webinars gaan geven of video’s gaan maken? Leer dan bij over hoe dat in z’n werk gaat. Observeer anderen. Niet om hen daarna te kunnen imiteren, maar wel om te zien hoe ze het aanpakken en om inspiratie op te doen. Je zal zien dat die stemmetjes in je hoofd die al die bezwaren in het rond gooien al een pak minder luid zullen klinken.

 

2. Connecteer met mensen die hetzelfde proces doorlopen. 🔗

 

Zoek andere solo-ondernemers in je buurt, via netwerken of in facebookgroepen die net als jij aan de slag willen met hun zichtbaarheid. Dokter samen dingen uit, steun elkaar en wees de stok achter elkaars deur. Een buddy of groep houdt je accountable en zorgt ervoor dat je echt actie zal ondernemen.

 

3. Plan alvast enkele momenten in je agenda waarop je een webinar gaat geven of waarop je video’s gaat opnemen.📅

 

Als het effectief op de planning staat is de kans groter dat je actie zal ondernemen. Om die kans nog te vergroten, communiceer je die datum ook met anderen (je buddy(‘s) bijvoorbeeld). Plan vooral onmiddellijk meerdere data. Want zo één keer boven water komen zal het verschil niet maken. Dat zal er niet voor zorgen dat je klantenbestand plots exponentieel stijgt. Ain’t gonna happen. De kracht zit hem in de consequentie. Kom consequent tevoorschijn en laat mensen zien hoe je hen kan helpen. Niet 1x, niet 2x, maar duizenden keren.

 

Consequent tonen wie je bent, wat je doet en waar je voor staat helpt jou om jouw tribe van enthousiaste klanten aan te trekken. Mensen die wél geïnteresseerd zijn in wat je doet. Meer nog, mensen die naar jou op zoek zijn. Mensen die jij kan helpen en waar jij een verschil voor kan maken. Mensen die willen betalen voor jouw aanbod en expertise.

En is dat niet waar je het allemaal voor doet?

 

Gerelateerde items

Over de auteur

Julie Tamsin

Julie Tamsin studeerde in 2006 af als logopediste aan de Arteveldehogeschool te Gent. Ze volgde de postgraduaatopleiding Stem aan de Thomas More hogeschool in Antwerpen.

Nog steeds volgt ze opleidingen, cursussen en symposia met als thema’s de spreek – of zangstem. In 2012 richtte ze haar eigen logopedische praktijk op waarin ze mensen met stemproblemen begeleidt.