Jezelf duidelijk kunnen voorstellen levert klanten op.

Ben jij zeker dat je heel duidelijk kan verwoorden wie je bent, wat je doet en waarvoor mensen bij jou terecht kunnen?

 

Duidelijk kunnen verwoorden wat je doet is meer dan een ‘nice to have- dingetje’ om op je businesskaartje te laten drukken.

Het is een essentieel onderdeel van jouw communicatie.

Je kan het gebruiken op je businesskaartje, dat klopt, maar als jij helder in 1 zin kan zeggen waar je voor staat en welk probleem je oplost, dan kan je die zin ongelooflijk vaak gaan gebruiken:

 

➡ Op je website

➡ Op je social media

➡ In je video’s

➡ Tijdens het netwerken

➡ In nieuwsbrieven

➡ In blogartikels

➡ Op presentaties, webinars en lezingen

➡ Zelfs op familiefeesten wanneer je achterneef je vraagt wat je nu eigenlijk doet

 

 

Hoe duidelijker het voor je doelpubliek is welk probleem je voor hen oplost, hoe meer klanten je zal werven en dus hoe meer impact je zal hebben.

 

 

Ik zie 3 grote redenen waarom jouw pitch zoals dat dan heet (=de manier hoe je jezelf en wat je doet voorstelt) geen klanten aantrekt.

 

1. Een functienaam die niets zegt.

 

Lichtwerker, kindercoach, life coach, personal trainer, gezondheidsconsulent,…

 

De functienaam die je jezelf geeft speelt een rol in het feit of mensen weten of ze bij jou moeten zijn met hun probleem of niet. Die naam is ofwel overduidelijk ofwel net nietszeggend.

 

Het spreekt voor zich: hoe duidelijker de naam is die je jezelf geeft, hoe beter mensen zich een beeld kunnen vormen van wat jij doet en hoe beter ze dus weten of jij hen kan helpen.

 

Als je dus vaak de vraag krijgt “wat doe jij nu eigenlijk?” gevolgd door een blik die duidelijk maakt dat de ander bij het horen van jouw antwoord het in Keulen hoort donderen, dan is het misschien een idee om die functienaam eens te overdenken.

 

via GIPHY

 

Al kan het ook net een gespreksstarter zijn.

Op voorwaarde dat de komende 2 punten wel helder en duidelijk zijn.

 

2. Algemeen of fluffy taalgebruik

 

We willen de dingen graag mooi verwoorden zodat we anders klinken dan onze concullega’s.

We gebruiken ‘opsmuktaal’ en strooien met sprankelende woorden die wat we doen mooi moeten laten klinken.

 

 

Maar als zelfs je grootmoeder totaal niet snapt wat jij nu eigenlijk doet, hoe moeten je potentiële klanten dat dan kunnen?

 

Spontaan moet ik nu denken aan de volgende uitspraken van enkele solo-ondernemers, die overigens erg goed zijn in hun vak:

 

“Ik help mensen meer zachtheid te brengen in hun leven.”

 

😬 Ik heb echt geen flauw idee wat daarmee bedoeld wordt. Dus ik denk niet dat die persoon me zou kunnen helpen, wat mijn probleem dan ook moge zijn.

 

“Ik help je om de balans tussen lichaam en geest te herontdekken.”

 

😬 Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar voor mij is het echt niet duidelijk met welk probleem ik bij deze persoon terecht kan. Hoe weet je dat je lichaam en geest uit balans zijn?

 

Hou het dus concreet en duidelijk.

 

3. Meerdere problemen oplossen

 

Als klap op de vuurpijl houden we het ook liefst zo algemeen mogelijk.

We willen zoveel mogelijk mensen helpen, toch?

Hoe algemener we omschrijven wat we doen, hoe meer mensen zelf kunnen invullen dat ze gebaat zijn met ons aanbod.

 

Althans, dat dénken we.

 

He lijkt een slimme zet, maar dat is het niet.

 

via GIPHY

 

Een tijdje geleden kwam ik deze pitch tegen:

 

“Zoek jij een oplossing voor een probleem, ik noem het liever uitdaging, op elk vlak of het nu voor je jezelf is of voor je kind of je staat ver van je demente ouder of je hebt een trauma onbewust meegebracht van een vorig leven, een liefhebbend familielid is ziek, heb je een moeilijke zwangerschap? Ik kan jou helpen.”

 

🤯

 

Eerst trok ik een wenkbrauw op, want toen ik bij het laatste ‘probleem’ kwam, was ik al vergeten welke problemen deze persoon nog kon oplossen.

 

Maar kort daarna, werden mijn wangen een beetje rood.

Ik herkende namelijk mezelf.

 

via GIPHY

 

Er was een tijd dat ik mezelf met veel bravoure ‘communicatiecoach’ noemde.

Voor mij was het heel duidelijk wat ik daarmee bedoelde:

 

Ik wou mensen die op welk vlak dan ook moeite hadden met communicatie (in teams, in hun relatie, in de relatie met hun kinderen, sprekend voor een groep, …) helpen om zichzelf beter en vooral duidelijker uit te drukken.

 

Toen iemand me dus ettelijke jaren geleden vroeg: “Zeg Julie, wat doe jij eigenlijk?”, dan kreeg ik ofwel de blik van ‘ik heb geen idee waar jij het over hebt’ ofwel een reactie die helemaal niet strookte met hoe ik het zelf zag.

 

Behoorlijk frustrerend.

 

Ik had de know how in huis om al deze problemen op te lossen, maar ik ontdekte dat ik het ten eerste heel erg lastig vond om mezelf voor te stellen tijdens workshops en presentaties, maar ook dat ik niet alles even graag deed.

En weet je wat het ergste was van al?

 

Ik trok amper klanten aan.

 

De klanten die ik wel aantrok, waren zo van die klanten die mijn energie echt leegzogen.

 

😞

 

Dat lag niet aan hen, maar wel aan mij.

 

Ik ontdekte dat:

 

Hoe meer problemen ik wilde oplossen, hoe meer verschillende soorten mensen ik wou aanspreken: hoe moeilijker het werd om ze ook allemaal heel specifiek aan te spreken en om er consequent voor te zorgen dat ze zich herkenden in de berichten die ik schreef.

 

Dus ging ik kiezen.

 

Voortaan zou ik enkel nog mensen begeleiden die voor publiek moeten of willen spreken.

 

Toch bleek ook dat nog té ruim om me tijdens workshops en presentaties, en eigenlijk in mijn algemene communicatie, voor te stellen.

 

Want de ene keer richtte ik me op de CEO die op een symposium moest spreken en de andere keer op de verlegen vrouw die tijdens een vergadering haar standpunt niet durfde verkondigen. Je ziet: geen consequentie, geen duidelijkheid en dus ook geen herkenbaarheid.

 

Net als ik, willen veel ondernemers zodanig veel mensen aanspreken en zodanig veel problemen oplossen dat niemand zich echt 100% aangesproken zal voelen en ze, helaas pindakaas, een pak minder mensen  helpen dan ze zouden kunnen.

 

Durf kiezen wat je écht wil doen. Waarin jij je écht wil specialiseren, waarmee jij je wil associëren, waarin je expert zal worden, maar vooral durf kiezen voor wat je het liefste doet.

 

 

Het zal zooooooooveel makkelijker zijn om de juiste personen aan te spreken op een consequente manier dan wanneer jouw doelgroep gewoon iedereen met een probleem is.

 

Dat mocht ik aan den lijve ondervinden.

 

En dus stel ik me op video’s, in interviews, tijdens training en webinars nu zo voor (al durf ik nog wel eens variëren hoor):

 

Ik ben spreekcoach voor gedreven solo-ondernemers die met hun webinars en presentaties impact willen maken en klanten willen werven. Ik help hen bij het vinden van de juiste woorden en tone of voice.

 

Heldere taal met een duidelijke doelgroep.

 

Deze doelgroep heb ik bij iedere video die ik maak, bij iedere presentatie die ik geef of bij ieder webinar dat ik opbouw in gedachten. Ik kan ze dus heel gericht aanspreken.

 

En het leuke is dat ook anderen dit makkelijk kunnen herhalen.

Op die manier kunnen ze over mij vertellen binnen hun netwerk en dus eigenlijk een beetje ‘reclame’ maken.

 

Betekent dat dat ik nu nooit meer kan werken met mensen die geen solo-ondernemers zijn?

 

Helemaal niet!

 

Ik blijf ook aanvragen krijgen van mensen die geen onderneming hebben en toch voor publiek moeten of willen spreken.

Dan is het aan mij om aan te voelen of er match is om met die persoon samen te werken.

Voel ik een match, dan help ik graag.

Voel ik geen match? Dan stuur ik met veel plezier door naar een collega die de persoon in kwestie veel beter zal kunnen helpen dan ik.

 

En jij?

Waarvoor kan ik bij jou terecht?

 

Gerelateerde items

Over de auteur

Julie Tamsin

Julie Tamsin studeerde in 2006 af als logopediste aan de Arteveldehogeschool te Gent. Ze volgde de postgraduaatopleiding Stem aan de Thomas More hogeschool in Antwerpen.

Nog steeds volgt ze opleidingen, cursussen en symposia met als thema’s de spreek – of zangstem. In 2012 richtte ze haar eigen logopedische praktijk op waarin ze mensen met stemproblemen begeleidt.