De kracht van de stilte

Als spreker is het uiteraard belangrijk dat je vlot kan spreken.

Toch is het de stilte die de boodschap waarde geven.

 

Waarom?

 

Als spreker leg je een lange woordenworst vol waardevolle informatie op het bord van je luisteraars.

Anders dan een tekst,

wordt de woordenstroom niet verdeeld in zinnen, woorden en  leestekens die structuur bieden.

Dat moeten de oren van de luisteraars zelf doen.

Tenzij jij je manier van spreken aanpast.

Weet dat wie naar je luistert voor het eerst hoort wat jij te vertellen hebt.

Jij hebt je boodschap namelijk al eens in je hoofd gehoord.

In het geval van een presentatie oefende je wat je gaat zeggen misschien ook al enkele keren luidop.

Daardoor (en door je voorkennis) is je boodschap voor jou een evidentie.

In vele gevallen heeft je publiek eerder weinig tot geen voorkennis over het onderwerp dat je aanhaalt.

 

Probeer dit maar eens te lezen: ‘ikwiljegraagietsmeervertellenoverdekrachtvandestilteenhoopmetditblogartikelduidelijktemakendatjenietmoetproberenomiederestilteoptewillenvullenwantiedermomentvanstilteheefteenbelangrijkefunctie’

 

Mocht ik mijn boodschap mondeling aan je willen vertellen dan zou dat er zo uitzien. Als een ‘woordenworst’ dus.

Je kan het dan niet meer nalezen, want gezegd is gezegd.

Als ik snel zou spreken, heb je misschien een deel van mijn boodschap niet opgevangen.

 

Je merkt dat je echt wel meer moeite moet doen om de boodschap te lezen dan als er spaties en leestekens tussen de woorden zouden staan.

Precies zo horen je luisteraars jouw woordenstroom. Zeker als je een snelle prater bent.

 

Een luisterbrein moet super snel werken

 

Ten eerste moet het structuur brengen in de lange ‘woordenworst’ om er een logisch geheel van te maken.

 

Ten tweede moet het dan ook nog eens de informatie die jij brengt verwerken en begrijpen.

 

Ten derde moet het jouw boodschap linken aan eerder opgedane kennis.

 

Dit alles moet vlug gebeuren want gesproken taal is vluchtig en weg eens ze uitgesproken is.

Dat gaat ook allemaal heel snel, maar heeft toch wat tijd nodig.

 

Maak het je publiek zo makkelijk mogelijk

 

Als jij af en toe even pauzeert,

geef jij dus het brein van jouw publiek de kans om te laten bezinken wat jij hen gezegd hebt

en zullen ze jouw boodschap dus beter vatten.

 

“Aha! Zo zit dat dus!” 😃

 

Ondertussen heb jij even de tijd om een slokje te drinken.😉

 

Win – win!

 

Blijf je toch aan een stuk door ratelen?

Dan kunnen de hersenen van je luisteraars niet meer volgen.

 

Jammer voor jou, maar dan haakt je publiek af.

Dat betekent dat ze eigenlijk niet meer verder luisteren naar jouw waardevolle content.

 

Powertool

 

Je kan pauzes ook als powertool gebruiken:

Als je ze strategisch inzet, benadruk je hetgeen je net gezegd hebt.

Dus als je iets belangrijks te zeggen hebt,

pauzeer dan even om de waarde van de woorden te beklemtonen.

 

Spanning opbouwen

 

Je kan pauzes ook gebruiken om spanning op te bouwen.

Bijvoorbeeld bij het vertellen van een anekdote of verhaal.

Zeker wanneer je het hoogtepunt of de clou nadert.

 

Luisteren naar je publiek

 

Door de pauzes en korte stiltes die je laat,

gun jij jezelf de ruimte om je publiek te observeren en naar hun lichaamstaal te ‘luisteren’.

Schuifelen mensen ongemakkelijk op hun stoel?

Kijkt iedereen nog geïnteresseerd naar je?

Lijkt de helft van publiek in slaap gevallen?

Zijn de smartphones boven gekomen?

Zie je denkrimpels?

Lijkt dat wat buiten gebeurt interessanter dan wat jij vertelt?

Ga met deze info aan de slag:

  • Bevraag
  • Verduidelijk waar nodig
  • Hou een korte break
  • Geef je verhaal of presentatie even een andere wending
  • Zorg voor wat meer schwung, een beetje actie misschien

 

Conversatiestarter

 

Heel gek maar door even te zwijgen en een stilte te laten, stimuleer je de conversatie.

Als je even pauzeert geef je een luisteraar de kans om in te pikken op wat je net zei,

om een vraag te stellen, een anekdote te vertellen,…

Je trekt de conversatie en de interactie op gang.

 

Wie mij al langer kent, weet dat ik daar grote fan van ben.

Interactie en conversatie zorgen er namelijk voor dat je luisteraars actief nadenken over wat je hen vertelt

en dat jouw boodschap dus beter zal blijven hangen.

 

Hier lees je hoe je de interactie en conversatie met je publiek kunt stimuleren.

 

Maak de stilte ook niet te lang.

Anders wordt het een beetje ‘akward…’ 🤪

Merk je dat er geen reactie komt en je wil toch interactie?

Dan kan je even een vraag opgooien.

Komt er dan nog geen beweging in je publiek?

Ga dan gewoon verder met je verhaal.

 

Het spreekwoord is niet voor niets ‘spreken is zilver, zwijgen is goud’. 😉

 

 

Gerelateerde items

Over de auteur

Julie Tamsin

Julie Tamsin studeerde in 2006 af als logopediste aan de Arteveldehogeschool te Gent. Ze volgde de postgraduaatopleiding Stem aan de Thomas More hogeschool in Antwerpen.

Nog steeds volgt ze opleidingen, cursussen en symposia met als thema’s de spreek – of zangstem. In 2012 richtte ze haar eigen logopedische praktijk op waarin ze mensen met stemproblemen begeleidt.